Artykuły dla Rodziców


Dobre Praktyki z realizacji Rocznych Planów Wspomagania


Publiczne Przedszkole nr 9 im. Marii Kownackiej w Brzesku to placówka o wieloletniej tradycji. Powstało w roku 1956 jako zaplecze socjalne dla pracowników Browaru Okocim. Przez szereg lat rozwijało się, modernizowało i poszerzało swoją bazę. Od początku funkcjonowania priorytetem kadry kierowniczej oraz nauczycieli było pogłębianie wiedzy pedagogicznej oraz doskonalenie umiejętności metodycznych. W tym zakresie cennym doświadczeniem stał się udział w projekcie „Bezpośrednie wsparcie szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie brzeskim”.

 W terminie od stycznia 2013 r. do maja 2014r. w placówce odbywał się cykl spotkań i szkoleń, podczas którego nauczyciele doskonalili swój warsztat zawodowy. Na podstawie szerokiej i wieloaspektowej diagnozy, jako obszar wsparcia na czas realizacji dwóch etapów projektowych wybrano „Pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”.

 Nauczyciele w oparciu o wieloletnie obserwacje zauważyli, że wszystkie dzieci uczęszczające do ich placówki wykazują różnorodne potrzeby- zarówno wymagające wyrównywania określonych deficytów, jak i rozwijania zainteresowań, zdolności a nawet talentów. Praca przedszkola polega, między innymi, na zapewnieniu warunków dla wszechstronnego rozwoju wychowanków. Zadanie to nabrało szczególnej rangi po wejściu w życie Rozporządzenia MEN dotyczącego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach i placówkach oświatowych. Dziecięce trudności oraz zdolności uznane zostały za „szczególne potrzeby edukacyjne” a rolą nauczycieli jest diagnozować je i następnie tak kierować swoją pracą, aby wyrównywać deficyty i stymulować rozwój potencjałów.

 W toku szkoleń projektowych koncentrowano się wokół zagadnień dotyczących dziecięcej diagnozy oraz metod wspierania rozwoju. Do najważniejszych zrealizowanych tematów należały: programy profilaktyczne i przykłady dobrych praktyk w pracy z dziećmi, kształtowanie odporności emocjonalnej, radzenie sobie ze stresem, sposoby zapewnienia dzieciom sukcesu edukacyjnego, wspieranie rozwoju zdolności - zabawy i zajęcia matematyczne, językowe, muzyczne, plastyczne, ruchowe, zabawy kreatywne, elementy bajkoterapii, arteterapii, muzykoterapii, kinezjologii edukacyjnej, pedagogiki zabawy, Metoda Dobrego Startu oraz różnorodne sposoby na budowanie klimatu sprzyjającego zaspakajaniu potrzeb dzieci.

 Jednak za cele działań w ramach projektu dyrektor oraz nauczyciele placówki uznali nie tylko poszerzenie wiedzy w toku warsztatów, spotkań grupowych czy konsultacji, ale również podjęcie dodatkowych zadań, które pozwoliłyby zintensyfikować pracę przedszkola w aspekcie realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej ze szczególnym naciskiem położonym na zasadę indywidualizacji oraz budowania współpracy z rodzicami w zakresie jednolitych działań wychowawczych.

Do zadań tych należały:
- opracowanie i przeprowadzenie ankiety skierowanej do rodziców badającej oczekiwania odnośnie wspierania indywidualnych potrzeb dzieci,
- opracowanie broszury informacyjnej dla rodziców,
- przygotowanie i opracowanie ankiety dla nauczycieli,
- zajęcia otwarte w ramach Wewnątrz - przedszkolnego Doskonalenia Nauczycieli, w trakcie których dzielono się sposobami wykorzystania zdobytej w trakcie szkoleń wiedzy i umiejętności,
- przygotowanie i udział przedszkolaków do konkursu „Skrzydlate bractwo”. Aby pracę przedszkola uczynić bardziej efektywną, dyrektor placówki zorganizowała dla rodziców wykład oraz zajęcia otwarte, podczas których zaprezentowano metody wspierające rozwój najmłodszych oraz uświadamiające ogromną rolę najbliższego otoczenia - rodziny.

Szczególnie cennym doświadczeniem było spotkanie szkoleniowe z pracownikiem poradni psychologiczno – pedagogicznej, panią Magdaleną Kiełbasa, która zaprezentowała nowoczesne metody i narzędzia diagnozy dzieci oraz przeprowadziła badanie na wybranym dziecku. Dzięki współpracy z rodzicami przedszkolaka, nauczyciele mogli przećwiczyć swoje umiejętności, bogacąc warsztat zawodowy.

Za najważniejsze efekty działań podjętych w ramach realizacji projektu uznać należy wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola. Prowadzone przez nauczycieli zajęcia są atrakcyjne, ciekawe, bogate w treści, mają zróżnicowane formy. Dzieci chętnie podejmują nowe zabawy, są aktywne, ciekawe. Nauczyciele dysponują jeszcze bogatszym repertuarem metod, form i środków, co pozwala na zapewnienie efektywnej opieki psychologiczno – pedagogicznej i pomoc każdemu wychowankowi w osiągnięciu sukcesu na miarę jego indywidualnych możliwości.

 

Opracowanie: mgr Anna Bodzenta-Gargól

BIP

Facebook

Witaj na naszej stronie